Home | O nás | Kontakty | Přihlášení | Registrace

Benešovská padesátka

Jako chodecký maraton se označují buď tratě v délce klasického běžeského maratonu, tedy něco přes 42 km nebo tratě padesátikilometrové, tak zvané "padesátky". Ujít 50 kilometrů za jediný den je slušný výkon, pěší výlety této délky vyžadují trénink, ale není problém si tento trénink vytvořit během tří až čtyř měsíců. Je třeba trénovat intenzivně, ale vždy s několikadenními přestávkami, jinak riskujete, že dostanete zánět šlach. A to ne až při vlastním padesátikilometrovém pochodu, ale už při tréninku. Chceme návštěvníky tohoto webu zlákat na hezkou padesátku, kterou občas sami chodíme. Trasa vede z Prahy, ze stanice metra Roztyly po turistických značkách až do Benešova, odkud se vždy vracíme autobusem zpátky na Roztyly.

1. Od stanice metra Roztyly se jde po žluté značce Krčským lesem (tedy správně Michelským a Kunratickým lesem - to pro ty, kdo by šli podle mapy), projdete zadem kolem celé Thomayerovy nemocnice, minete dvě slavné hospody Na tý louce zelený a U Václava IV. ale to je na občerstvování ještě brzy. Po žluté značce projdete ještě pod kunratickým Novým hrádkem (kde zemřel v roce 1419 král Václav IV.), na který vás upozorní značka a pak po necelém kilometru přijdete k pěknému místu s malou vodní nádrží. Tady žlutá značka odbočuje doprava přes hráz nádrže, ale vy budete pokračovat rovně.
  2. Lesní cesta vás dovede do starých Kunratic (na konci je v mapě označena jako ulice Za Rybníkem), zde musíte přejít rušnou spojku mezi starými Kunraticemi a Chodovem – ulici K Verneráku. Hned za ní je další rybník (pro ty, kdo se dívají do mapy, se jmenuje Hornomlýnský). Rybník máte po pravé ruce, nikam neodbočujete, jdete mírně do kopce doleva odbočuje ulice Na Knížce (to ale jen pro orientaci, tou nebudete odbočovat), zprava se připojuje ulice V Jahodách a o 50 m dále ulice K Jelenám. To vše opět jen pro orientaci, jdete stále rovně, jsou to více méně polní cesty, takže názvy ulic uvádíme pro ty, kdo se dívají do mapy. Cesta se rozděluje kolem domu se zahradou, vlevo "ulice" V Honu, vpravo V Jelenách - je jedno, kterou se dáte, obě končí po 200 m v ulici Nad Šeberákem.
  3. Dáte se doleva a po dalších 200 m se dostáváte ke Kunratické spojce, za níž vidíte novou "satelitní" zástavbu na okraji Šeberova. Ulice Nad Šeberákem na druhé straně Kunratické spojky pokračuje jako ulice V Ladech, doporučujeme ale přecházet po přechodu, který je 25 m vlevo; je zde sice omezení rychlosti, ale zejména motorkáři zde někdy místo padesáti jezdí stopadesát. Rovně dojdete do Šeberova, ulice V Ladech vás přivede až na šeberovskou hlavní ulici K Hrnčířům. Po té půjdete jen asi 50 m doprava a dáte se klidnou ulicí K Rozkoši, která na konci Šeberova pokračuje polní cestou až k vesničce Rozkoš. Zde jste opustili Prahu.
  4. Půjdete kousek po hlavní silnici a po necelých 200 m uvidíte před koncem vesnice po levé straně další polní cestu, kterou dojdete do Průhonic (přesně k vyhlášené restaurci Hliněná bašta). Zde za sebou máte něco přes 10 km. Od restaurace vás ulice Újezdská přivede na ulici Hlavní a z té po 100 m odbočíte doprava do Příčné ulice, na jejímž konci (tedy asi po 60 metrech) se dostanete na červenou značku. Pokud byste pokračovali Hlavní ulicí, narazíte na červenou značku o kousek dál. Po červené značce nyní půjdete téměř dalších 10 km, nikde z ní neodbočujte.
  5. Pokud znáte tuto oblast, zjistíte, že jsme vás po červené přivedli nedaleko od místa, kde jste již před chvílí byli – opět asi kilometr od vesnice Rozkoš. Je to sice trochu delší, ale chůze po frekventované silnici Hrnčíře–Rozkoš–Šeberov je velmi nepříjemná. Po červené nyní budete obcházet celou Průhonickou oboru až se dostanete do Osnice, kde přejdete hlavní silnici a kousek za Osnicí přejdete po mostku Pražský okruh. Na malém návrší pak projdete divokým sadem, kde na začátku léta potkáte hojné množství třešní a o něco později pak skvělé švestky. Asi po kilometru v lese přejdete na druhou stranu Botiče (po jeho břehu jdete více méně celou cestu již od Průhonic), držíte se stále na červené značce
  6. Do civilizace se vrátíte na okraji Horních Jirčan, červená značka pak vede podél "Staré Benešovské" až na konci vesnice (na kopečku) odbočuje v pravém úhlu doprava. Půjdete jen kousek, jen na rozcestí! Je to asi 100 m od hlavní silnice. Zde opustíte červenou značku (její pokračování vede do Jílového – tuto naši další oblíbenou trasu popisujeme jinde) a dáte se doleva lesní cestou, která vás asi po 600 metrech přivede na kraj Hlubočinky, jednoho ze symbolů přípražské satelitní zástavby z 90. let. Pokud jste zde byli někdy před 10 lety, pak možná budete překvapeni, jak keře a květiny zakryly podivné architektonické prvky, Hlubočinka dnes působí docela příjemně. Bydlet byste tam asi nechtěli, ale za pěkného počasí je to na pohled docela hezké. V Hlubočince už máte v nohou přes 20 kilometrů.
  7. Půjdete stále stejným směrem, jako jste přišli (po levé ruce budete cítit a slyšet Starou Benešovskou). Zabloudit nemůžete, Hlubočinka má jen 3 paralelní ulice a všechny vás nakonec zavedou do Sulic. Je to trochu dokopce, pak opět dolů (v Sulicích je u rybníka stará tvrz) a pak opět nahoru, tam se napojíte na hlavní silníci, která je odbočkou ze Staré Benešovské. Minete autobusovou zastávku, vyjdete z vesnice a silnici vám za chvíli zkříží modrá značka, vy se po ní dáte doleva. Po kilometru se modré značky dotkne žlutá a vy budete tedy pokračovat po žluté, aniž byste uhnuli z přímého směru. Projdete vesnici Kostelec u Křížků a po žluté pokračujete asi 3,5 km – až potkáte zelenou značku.
  8. Po té se dáte doleva a směřujete k známé kótě Grybla 514 m.n.m. Tady narazíte na modrou značku a po ní dojdete do Týnce nad Sázavou. Tuto část jsme trochu odbyli, je to přitom relativně dlouhý a velmi krásný úsek, který vás vlastně přivede z okraje Prahy do Posázaví. V Týnci je dobré si odpočinout, máte za sebou 36 km. Je zde řada restaurací, např. Bisport hned u řeky. V Týnci je zámek, hrad a vila podnikatele Janečka (to jsou ta první dvě písmena ve jménu motocyklů JAWA). Pokud byste v Týnci měli pocit, že už toho máte dost, jezdí odtud autobus č. 339 na Roztyly. Cokoli nad 25 km je hodně, nemusíte se stydět za to, že se vám už dál nechce. V Týnci končíme běžně, hlavně když vyjdeme až kolem oběda. Pokud pokračujete dál, pak na mostě přes Sázavu jsou tři turistické značky, vy se držte žluté. Povede vás za mostem doleva nahoru, nad sebou uvidíte slavnou věž týneckého hradu s rotundou z 12. století. Žlutá značka vás dovede přes vesnici Úročnice do malé osady Žabovřesky, za ní jde značka bohužel asi 600 m po hlavní silnici, pokud je větší provoz, pak hned za vesničkou odbočte na cestu doprava, nelekejte se, že se trochu vracíte, cesta vás po chvíli opět přivede na žlutou značku.
  9. Přicházíte k zámku Konopiště, odkud do Benešova vede kromě žluté značky také červená. Jak si Konopiště užijete záleží na tom, kolik vám zbývá sil, je zde krásný park. Pokud sem přijdete (jako obvykle my) až večer a je hezké počasí, uvidíte, jak je zámek i prak krásný při západu slunce. Ti, kdo sem jedou na prohlídku, jsou už tou dobou obvykle pryč. Po žluté, po červené nebo prostě některou z cest v parku přijdete k hlavní silnici Praha–Benešov–Tábor, přejít jí bezpečně je v některých fázích dne dost obtížné, za silnicí jste již v Benešově.
  10. Benešově musíte přejít železniční viadukt, ten nemůžete přehlédnout (je to bohužel jedna z dominant města) a hned za ním uvidíte nádraží. Vlakové a hned vedle autobusové. Odtud vás autobus doveze za 35 minut zpět na Roztyly. Autobusy jezdí poměrně často, přes den zhruba jednou za půl hodiny, ale poslední jede už v 19:30. Proto radíme vyjít ráno zavčas, padesátka je příjemná jen když nespěcháte, děláte přestávky, někdy i delší. I když jste trénovaní chodci a máte rádi vyšší tempo chůze, počítejte nejméně s 12 hodinami, pokud se chcete ještě stejný den vrátit, pak je lépe vyjít brzy ráno než se přes den honit.

Trasa klasického maratonu

Pokud netrváte na tom, že ujdete symbolických 50 a "spokojíte se" s trasou v přibližné délce klasického maratonu, pak vyražte až z okraje Prahy: jeďte metrem až na Háje, odtud autobusem 165 do Šeberova, odtud výše popsanou polní cestou do Rozkoše, pak kilometr po silnici, zde narazíte na červenou značku a pak už od bodu 4 stejně. Cestu si zkrátíte asi o 8 kilometrů, tedy o hodinu a půl až dvě hodiny.

Několik banálních rad na závěr

Jestliže nabádáme, aby si každý bral pití i na hodinovou procházku, pak na 50 km spotřebujete mnoho litrů vody. Po cestě je několik malých obchůdků, kde si můžete vodu koupit. Lidé se často ptají, kolik se dá na 50 kilometrech shodit tuku. Dá se shodit aspoň kilo? Celé kilo asi ne (záleží na tom, kolik vážíte, pokud máte 130, pak byste kilo asi shodili, ale nevím, jestli byste s takovou váhou došli až do Benešova). Na padesáti kilometrech se dá shodit tak 600 až 700 gramů tuku, upnout se k dlouhé trase kvůli rychlému zhubnutí je nesmysl. Ale pokud se rozhodnete na tento maraton trénovat, pak je velmi pravděpodobné, že za 3 až 4 měsíce shodíte dobrých 7 až 10 kg. Záleží vždy na tom, jak současně zkrotíte svůj apetit.

Foto © Richard Semik | Dreamstime.com

Reklama

Přihlášení

Pokud ještě nemáte přístupové údaje, můžete se registrovat.